RUOKA- JA JUOMARAJOITUKSISTA

hardys crest (15 of 15)
(My reality… Tosin pakko vielä myöntää, että kolmannen joulutortun kohdalla kaadon itselleni reteesti skumppalasiin maitoa :D)

Mun piti tänään kirjoitella enemmänkin tuosta kertomisesta, mutta nyt kun Mungolifen puolella on ajankohtaisena viinikampanja, ajattelinkin kirjoitella syömisestä ja juomisesta.

Olen tutustunut nimittäin ruoka- ja juomarajoituksiin aika kattavasti ja tehnyt omat johtopäätökseni niistä.

Alkoholin suhteen en ole täysin ehdoton, mutta melkein. Jo ehkäisyn lopettamisen aikoihin tarkkailin alkoholinkulutustani tarkkaan, vaikka kuulemani mukaan ensimmäisellä kahdella viikolla ei ole sikiön kannalta väliä. Yleensä siis ennen kuin äiti tietää (tai hänen kuuluisi tietää) raskaudesta, ei alkoholi vielä siirry sikiölle. Tämä johtuu ymmärtääkseni siitä, että alussa sikiö ottaa ravintonsa ruskuaispussista kun istukka vasta muodostuu. Ja kun istukka ei pysty vielä välittämään ravintoaineita lapselle, ei se välitä alkoholiakaan. Raskaudesta tiedon saatuani, alkoholi on jäänyt pois kokonaan.

Maa-, kulttuuri- ja ihmiskohtaisia eroja on siinä, miten alkoholinkäyttö raskaudessa koetaan. Toisten mielestä nollatoleranssi on ainoa tapa toimia, toisten mielestä lasi punaviiniä silloin tälloin ei vauvalle mitään haittaa aiheuta. Onpa suomalaisistakin asiantuntijoista joku todennut, että alkoholi pieninä annoksina ei aiheuta mitään ongelmia, mutta on ollut tarpeen demonisoida se täysin raskaana oleville. Jos joku ajattelee, että “ei se alkoholi nyt niin vaarallista ole, kun kerran vähän saa ottaa”, voi alkonkäyttö helposti livetä vähän isompien käyttömäärien puolelle. Itse olen ottanut “lähes nollatoleranttisen” linjan. Lähes, koska olen kuitenkin maistellut vähän viiniä. Olen osallistunut esim. viininmaistajaisiin, jossa olen pyöritellyt viinihuikkaa suussani ja sylkäissyt sen sitten ämpäriin. Olen myös ravintolassa saattanut maistaa miehen lasista pienen huikan punaviiniä tai valkkaria. Tosin, pakko sanoa, että nämäkin ovat viime viikkojen juttuja. Koko alkuraskauden ajatuskin alkoholista tai viinistä oksetti, joten ei ollut mitään huolta siitä, että sitä tekisi edes mieli.

Tupareissamme maistoin hiukan uutuusskumppaa, josta on juttua Mungolifen puolella tänään. Sinä päivänä ei oksettanut oikein mikään, vaikka yleisesti muuten ei mieleeni olisi tullutkaan koskea mihinkään, joka edes remotely tuoksahtaisi alkoholille. Hajuvedetkin teki vähän hallaa hajuillaan :D

hardys crest (4 of 15)

Olen yleensä enemmän valkkari-ihmisiä, mutta nyt voin sanoa, että minulla on hieman ikävä punaviintä. Punkkua ja juustoa tai lasi punkkua hyvän medium-lihan kanssa. Mulla on myös ikävä skumppaa! Mä tykkään ihan valtavasti kuoharista, ja sitä voin rehellisesti sanoa hieman kaipaavani. Pahimpana on kuitenkin kuiva omenasiideri :D Himoitsen muutenkin omenamehua koko ajan, mutta rehellisesti myönnän, että kyllä, minä kaipaan omenasiideriä! Ennen tietoani raskaudesta kävimme sukuloimassa Virossa ja ostimme sieltä ihania viinejä ja minulle laatikollisen lempiluomusiideriäni. En juuri koskaan juo humalahakuisesti, en juo olutta enkä tiukkoja viinoja. Meillä viini on yleensä ruokaa tai illanviettoa täydentämässä ja omenasiideri jäillä nyt kuuluu kesään ja grilli-iltoihin :) Tai no, mikään noista ei tällä hetkellä kuulu mun juomapuoleen, vaan pitäydyn lähinnä Pommacissa.

En tuomitse ketään, joka juo vaikka lasin viiniä raskaana. Jokainen tekee omat valinnat, mutta toivoisin, että jokainen pitäisi sen lasillisen yhdessä, eikä enemmässä. 9 kk omista suosikeista kieltäytymistä ei ole hinta eikä mikään siitä, että antaa lapselleen mahdollisimman terveet lähtökohdat elämään.

Tupakoinnin suhteen olen ihan ehdoton. Mun tekisi mieli käydä stögäämässä rööki polttajan silmään, jos tämä on raskaana. On helppo olla tekopyhän hyveellinen tässä asiassa, kun en ole ikinä itse polttanut. Ymmärrän kyllä, että lopettaminen ei ole helppoa, mutta mielestäni jokaisen pitäisi tehdä ihan kaikkensa, ettei raskaana polta yhtään. En ymmärrä kun jossain vauvakeskusteluissa ihmiset latelee, miten hyviä he ovat olleet, kun eivät ole syöneet yhtään lakritsia tai kanelia, mutta sitten kuitenkin polttavat pari tupakkaa päivässä. Toivon, että kaikki lopettaisivat polttamisen jo ennen raskaaksi tuloa, ja antaisivat lapselleen mahdollisuuden kasvaa savuttomasti. Mulle on itse asiassa tupakka ollut pahin raskauden ärsyke. Monta viikkoa pahoinvointia kokeneena olen oppinut vihaamaan tupakkaa vielä enemmän. Mulle teki hallaa busseissa, junassa tms. jos kyydissä oli joku, joka oli juuri polttanut. Tämä terävöitynyt hajuaisti takasi sen, että jos 5 metrin säteelle tuli tupakoitsija, olo oli kuin itse olisin polttanut askillisen. Hrrrr.

hardys crest (14 of 15)

Ruokapuolen kanssa olen huuuuuomattavasti hövelimpi. Meidän vauva on niiin toivottu lapsenlapsi molempien sukujen puolelta, että olin varma, että äiti ja anoppi laittavat mut kuplaan ja pehmustettuun huoneeseen, ettei pienelle vaan kävisi mitään. He ovat yllättäneet reaktioillaan täysin! Kun alkuun luin Eviran suosituksia raskaana oleville, meinasi päästä alkaa nousemaan höyryä, kun oli niin paljon muistettavaa :D Sitä ja tätä ei suositella, sitä ja tätä kielletään. Alkuun en uskaltanut edes syödä vakuumipakattua lämminsavulohta. Kun juttelin alkuvaiheessa äitin ja anopin kanssa, olivat he molemmat tosi rentoina, ja totesivat, että kyllä he söivät kaikkea, ei silloin mitään rajoituksia ollut.

Mun mielestä noiden suositusten ja rajoitusten kanssa on vähän lähtenyt jo mopo käsistä. Vähän sellainen jenkkimalli, jossa mikroon pitää laittaa tarraa, ettei kissaa saa laittaa mikroon. No shit?! Olen tehnyt omat tulkintani Suomen, Australian ja Brittien suosituksista ja kavereiden ja muiden synnyttäneiden kanssa juttelusta.

Kala – Oon syönyt vähemmän kuin ennen, mutta syönyt silti. Ihan sitä vakuumipakattua lohta Cittarin kylmälaarista. Yleensä lämminsavuna, mutta oon vähän maistellut kylmäsavulohtakin. Oon jopa käynyt kerran vai kaksi sushilla. En suosittele ostamaan valmiiksitehtyä sushia, mutta hyvissä sushiravintoloissa ei ole ollut mielestäni ongelmaa käydä. Olen kysynyt, onko kala ollut pakastettua ja ihan luottavaisin mielin syönyt sitä. Olen panostanut enemmän vihannesrulliin, mutta on sinne muutama kalapalanenkin löytänyt perille. Tosin, jo useamman viikon sushi on ajatuksenakin ällöttänyt, joten ei ole kovin vaikeaa vältellä sitä. (EDIT:// epäselvyyksien välttämiseksi haluan korostaa, että en tosiaan päivittäin ole syönyt kalaa, vaan raskauden aikana kai 3 kertaa vakuumipakattua lämminsavulohta tai sushia, muuten olen pitäytynyt tiskiltä ostetussa kalassa. Lisäksi pari kertaa olen lounaaksi tilannut ravintolassa salaatin, johon on laitettu lohta.)

Liha – On jotakuinkin kokonaisvaltaisesti ällöttänyt. Leikkeleitä olen voinut syödä leivän päällä ja no ne Hesen juustot… En ole syönyt lihaa mediumina, vaikka yleensä tilaan aina pihvini niin. Olen kotona valmistanut ankkaa ja lammasta, miehelle mediumina, itselleni well-done. En ole luopunut prociuttosta, meetvurstista tai leikkeleistä, sillä en vain miellä ko. riskiä kovin korkeaksi Suomessa. Kana ällöttää kaikin puolin, jopa wingsien muodossa. Mulla on puolivahingossa ollut melkein lihaton lokakuu ja melkein lihaton marraskuu :D Eiköhän joulukinkku korjaa nää ongelmat.

Maitotuotteet – Suomessa vetänyt niin paljon kuin maistuu, ulkomailla en juuri ollenkaan. Balilla en ees yrittänyt selvittää, mikä helvetti on pastöroitu indoiksi, joten en syönyt maitotuotteita viikkoon (tai no lähes). Suomessa lähes kaikki on pastöroitua ja muistikuvieni mukaan mm. Valion kaikki maitotuotteet on pastöroidusta maidosta. Sillä ollaan menty. Oon pyrkinyt lisäämään maitotuotteiden kulutusta, sillä se on kuulemma suositeltavaa. Rasvatonta luomumaitoa, rahkoja, turkkilaista ja kreikkalaista jogurttia jne. Joitakin poikkeuksiakin tein, esim. Balilla vedin myös päivittäin luomu-frozen yoghurtia. En tiedä oliko se pastöroitu vai ei. Juustoista en ole koskenut briehen tai homejuustoihin, mutta esim. kovaa chevretteä olen syönyt ihan hyvällä omallatunnolla :)

hardys crest (9 of 15)

Ei-suositeltuja – Inkivääri, kaneli, lakritsi, chian siemenet jnejne.. Oon todennut piutpaut koko hommalle. Oon todennut, että Suomessa kaikki luontaistuotteiksi luokiteltavat on lueteltu listalle “ei suositella, koska ei ole tutkimustuloksia”. Eli ei siis ole tutkimuksia, jotka puoltaisivat mitään ongelmia raskaudessa, vaan kun ei ole tuloksia, niin kielletään varmuuden vuoksi. Samaan aikaan Australiassa suositellaan inkivääriä, koska se auttaa pahoinvoinnissa. Olen syönyt kanelipullia, ja käyttänyt kanelia porkkanakakussa. Olen edelleen tehnyt aamuiksi chia-puuroa, mutten ihan päivittäin. Chiassa on A-vitamiinia jonkin verran, ja siksi olen hieman vähentänyt niiden käyttöä. Kysyin chiasta lääkäriltä ja hoitajalta, ja vastaus oli aina “en tiedä, niin en suosittelisi”. Ehh. Lakritsiahan sai ennen syödä n. 50 gr päivässä, mutta myöhemmin se kiellettiin syystä “ei tutkimustuloksia”. Ennen sitä ei suositeltu hirveesti syömään, koska lakristi ja salmiakki kohottavat verenpainetta. Siinä vaiheessa kun mua huippasi joka päivä sen takia, että verenpaine saattoi olla 100/55, ei paljoa pelottanut lakritsin verenpainetta nostattava vaikutus :D Kaiken kaikkiaan oon ollu aika chillisti näiden ei-suositella -juttujen kanssa. Vähän kaikkea olen syönyt, kaikkea rajallisesti.

Ulkomailla syöminen – Ulkomailla oon syönyt lähes pelkästään kuumennettuja ruokia. Paistettuja, keitettyjä jne. Tuoreet vihannekset ja hedelmät on jäänyt melkeinpä syömättä. Balilla vetelin rambutaneja, sillä ne on kuulemma hyviä raskauden aikana ja rakastan ko. hedelmää. Rambikset pitää kuoria paksun kuoren alta, joten likaisen veden vaara on aika minimaalinen. Oli kieltämättä vähän tylsää, kun mieli teki koko ajan salaattia, mutta pitäydyin pizzoissa, lämminruoissa ja esim. keitoissa.

Kofeiini – Kahvi jäi pois heti. Ei mitenkään niin, että olisin halunnut sen jättää, vaan koska pienikin määrä kahvia aiheutti hirveän närästyksen. Joka-aamuinen Nespresso-maitokahvini on siis ollut pois pelistä ja olen tässä viimeisen neljän kuukauden aikana tainnut maistella kolme kertaa kahvia. Ei mene niin ei mene. Teen vaihdoin kofeiinittomaan ja löysin pari aivan mahtavaa kofeiinitonta teetä, joita on mennyt päivittäin. Olen ryypännyt hedelmä- ja piparminttuteetä pari kuppia päivässä ja se on ollut täydellinen korvike kahville.

Omista ruoka”rajoituksista” – Mulla alko karmea pahoinvointi rv 6-7 ja sehän kesti sitten n. viikolle 18. Sinä aikana oli helpompia kausia ja vaikeampia. Alkuviikot meidän vauva ei tykännyt mistään muusta kuin niistä Hesen juustoista. Huom. ei Mäkin, eikä mistään muusta Hesen hampparista. Vain Hesen juustot. Heräsin aina 3-5 aikaan aamuyöstä hirveään nälkään ja silloin ei kelvannut mikään muu kuin suklaapäällysteiset kaurakeksit ja rasvaton maito. Miehen mukaan meille on tulossa joulupukin vauva. Okei, oon mä ehkä syönyt joku yö 3 aamulla mansikkaeskimoakin. Lihaa oon syönyt tosi huonosti, ja ajoittain myös salaatti on kaikin puolin oksettanut. Asioita, joita voisin syödä päivittäin: tomaattikeitto, riisipuuro, kasvissosekeitto, ruisleipä juustolla ja kinkulla, rasvaton luomumaito, kaurakeksit, Gifflarit, Hesen juustot, paprika, avocado ja porkkana. Välillä oon pärjänny päivät tomaattimehulla ja tomaattikeitolla. Hullu vauva, mutta minkäs voi. Oon ollut huolissani tästä mun “terveellisestä ruokavaliosta raskausaikana”, mutta oon täydentänyt sitä kaikin mahdollisin vitamiinein ja ravintolisin suositusten mukaan.

Tällä linjalla aion jatkaa loppuraskaudenkin. Syön sitä, mitä mieli tekee, ja mikä ei ällötä. Vaikka varsinaista pahoinvointia ei olekaan ollut nyt kohta pari viikkoa, niin edelleen aika tasapuolisesti suurin osa ruoista ällöttää. Täytän sitten ruokailuani vitamiinein ja ravintolisin. Juon mehuja, maitoa ja teetä, ja halutessani maistan miehen lasista huikan viiniä.

106 thoughts on “RUOKA- JA JUOMARAJOITUKSISTA

  1. Itse noudatan ravintosuosituksia pilkun tarkasti, mutta se ei tarkoita että siis stressaan joka suupalaa :) Mulla on jotenkin ollut aina niin hyvä itsekuri, että se ei tuota yhtään lisästressiä :D muutenkin olen kyllä absolutisti, eli alkoholinkaan kanssa nollatoleranssi ei todellakaan tuottanut vaikeuksia!
    Itse koen, että ajattelen lapseni parasta, kun en syö lisättyä sokeria raskausaikana. Niin lapseni ei synny sokeririippuvaisena ja syntyy sopivamman kokoisena. En myöskään aio hänelle syöttää lisättyä sokeria ennen kuin vasta päiväkodissa saa alkaa syömään päiväkodin tarjoamia jogurtteja ja muuta, ja silloin tällöin juhlissa karkkia. Mutta makuaisti muodostuu yllättävän varhain ja itselleni paha sokeririippuvuus aiemmin aiheutti paljon harmia, samaa en hänelle halua!
    Mutta ruoka-asiat eivät tee millään lailla kenestäkään parempaa / huonompaa vanhempaa! Jokainen vanhempi tekee valinnat, mitä arvoja opettaa ruoan suhteen ja se näkyy monella varmasti jo raskausaikana. Mielestäni tällaisessa kaltaisessasi rennossa ruokaan suhtautumisessa on paljon paljon hyvää ja toisaalta arvostan paljon ruokarajoitteita seuraavia tai muita erikoisruokavalioäitejä, kuten vegaanivanhempia :) !!

    Like

  2. Satavarma että hän on poika ;) ihan samat ruokahimot oli täällä, ruisleipää juustolla ja tomaattikeittoa useana päivänä viikossa

    Like

  3. Paljon onnea raskaudesta! Olen itse raskaana ihan samoilla viikoilla (tosin toinen raskaus menossa), joten varmasti tulen seuraamaan blogia. Hassua, että niin moni puhuu ruokarajoitusten noudattamisesta tyyliin “jaksaa stressata joka haarukallista”. Ei minulle ainakaan koidu minkäänlaista stressiä siitä, että olen raskausajan syömättä valmiissa listassa lueteltuja ruokia. :)

    Like

  4. Äidilläni oli melkein koko raskauden ajan ainoa himo ja jos ei saanut sitä niin huono olo sain olla koko päivän, eli kilo mansikoita ja litra vissy vettä :D

    Like

  5. Tiedän, että tämä on vanha postaus mutta luen nämä nyt uudelleen kun olen utsekin (viimein) raskaana :) mistä on tuo tieto ettei kanelia saisi syödä? En löytänyt sitä mistään!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s